wouter bos

The friendliest place on the web for anyone that follows U2.
If you have answers, please help by responding to the unanswered posts.
Popmartijn said:

There are not many subjects in the world that are more boring than Dutch politics, so you're not missing much.

hey, i find Dutch politics interesting. And it is fun to use my budding infantile knowledge of Dutch to try to figure out what the heck you are saying. :D So...who's happy about the new government and who is not? DrTeeth, I am assuming, will not be. Salome? Martijn?
 
sulawesigirl4 said:


hey, i find Dutch politics interesting. And it is fun to use my budding infantile knowledge of Dutch to try to figure out what the heck you are saying. :D So...who's happy about the new government and who is not? DrTeeth, I am assuming, will not be. Salome? Martijn?

Have fun deciphering everything! :)
Who's not happy about the outcome of the elections? (I'm not saying the new government, as there is no new government yet. We have a multi-party system, so a coalition has to be made as no-one got the absolute majority. As of yet, the two biggest parties aren't fond of forming a coalition together.) Lemme see...
Salome, blueone and me are certainly not very happy about the outcome.
About the rest, I really don't know.

Nevertheless, we can discuss everything in peace love and understanding. :D

C ya!

Marty (who's supposed to be studying now...)
 
Popmartijn said:


Sicy, this is about politics, Dutch politics. There are not many subjects in the world that are more boring than Dutch politics, so you're not missing much.


ik ben teleurgesteld, de Nederlandse politiek is sind een jaar of anderhalf weer wat afwisselender geworden. Zelfs in mijn branch waar de kantinegesprekken niet verder kwamen dan: schoonouders,huizen,kinderen en sex, wordt nu over programma inhoud van SP en LPF gesproken.
Ik ben terleurgesteld in de reactie van Jan-Peter die het vorige verstandshuwelijk van CDA VVD en LPF in stand wil houden en niet het fatsoen heeft om te doen wat het volk vraagt: CDA en PvdA. Ook al hebben je op poppetjes gestemd, het volk beslist!!
Nu ik dit schrijf, besef ik dat ik naief ben en ik weet dat de ambtenaran, media en vriendjespoliteik regeren. Ik heb spijt van mijn stem en denk er hard over om in het vervolg op kleine opppositiepartijen te stemmen.
 
Popmartijn said:


Het blijft toch raar. Vorig jaar mei had iedereen het erover dat je niet op een persoon moest stemmen, maar op een programma. De PvdA (onder Melkert) werd afgestraft door de kiezer. Nu komt de PvdA met hetzelfde programma maar met een andere persoon en plotseling wordt dat programma maar vergeten. Want velen hebben op Wouter Bos gestemd (niet op de PvdA).


Tja, en vroeger hebben velen gestemd op de uitstraling van Wiegel, Van Mierlo, Lubbers, Bolkestein, Kok, Fortuyn etc. en niet zozeer op het partijprogramma. Het is m.i. nooit anders geweest. Nu is het Bos en in omgekeerde richting de LPF (want zonder charismatische leider blijft er dus weinig van over). Ik vind het dus niet raar. Zo is het altijd al geweest...

Ik vind het trouwens van behoorlijke minachting getuigen jegens de kiezer dat je van mening bent dat "het programma plotseling wordt vergeten". De kiezer weet heus wel op hoofdlijnen waarvoor hij of zij kiest, of dat nu bijv. LPF, PvdA, of VVD is.
 
Soulrock2 said:
Ik vind het trouwens van behoorlijke minachting getuigen jegens de kiezer ....
ik heb gisteren aardig wat filmpjes gezien van kiezers en de reden waarom zij op bepaalde partijen gestemd hebben en - geloof me - de kans dat Martijn meer minachting heeft voor de kiezers dan ik lijkt me sterk

het is gewoon te triest voor woorden

bijna elke politieke keuze (conservatieve.nl en partij Ratelband uitgesloten) is gemakkelijk genoeg te verdedigen
maar de krankzinnige opmerkingen die gister de ether in werden gestrooid stemt tot diepe droevenis



bovendien wordt ik langzaam gek van de stelling "de kiezer heeft gesproken"
ik dacht dat de inzet van deze verkiezingen de afgelopen dagen/weken was "stem CDA wanneer je voortzetting wil van het huidige beleid of stem PvdA wanneer je een CDA - PvdA regering wil"
nu vind ik een CDA - PvdA regering best (nou ja, ik ben bang dat moeilijke beslissingen nemen moeilijk gaat worden - lees: de laatste verloren jaren paars, waarbij PvdA en VVD elkaar continu dwars zaten), maar om nu te doen alsof het CDA hiertoe een morele verplichting heeft vind ik vreemd, vreemd, vreemd

gelukkig is er altijd nog de Nederlandse media om mij duidelijk te maken waarom ik blij moet zijn met een groot PvdA (zielige frustratie mijnerzijds? misschien, maar het voelt wel zo)
 
Salome said:
gelukkig is er altijd nog de Nederlandse media om mij duidelijk te maken waarom ik blij moet zijn met een groot PvdA (zielige frustratie mijnerzijds? misschien, maar het voelt wel zo) [/B]

Zeker geen Telegraaflezer? Die krant opende vandaag met een onderzoek dat de kiezer de voorkeur geeft aan een kabinet CDA-VVD tov CDA-PvdA??? Dat vind ik nu vreemd...
 
Soulrock2 said:
Ik vind het trouwens van behoorlijke minachting getuigen jegens de kiezer dat je van mening bent dat "het programma plotseling wordt vergeten". De kiezer weet heus wel op hoofdlijnen waarvoor hij of zij kiest, of dat nu bijv. LPF, PvdA, of VVD is.

Het gros van de kiezers weet inderdaad welke richting hij of zij op wil en welke partij aan deze eisen voldoet (het traditionele Links/Rechts verhaal). Helaas hebben wij sinds kort zoiets als de zwevende kiezer die uit bijna een kwart van de kiesgerechtigde bevolking bestaat, en die zich vreemder gedraagt dan ooit tevoren. De enige verklaring die ik kan geven voor het feit dat bijna 6% van de huidige GroenLinksers bij de vorige verkiezingen VVD heeft gestemd, is dat men de inhoud minder serieus neemt dan de manier waarop men het debat in- en uitgaat. Overigens, gemiddeld genomen is het percentage kiezers dat bij de vorige verkiezingen een fan van de LPF was, nu op de 'traditionele linkse partijen' heeft gestemd huizenhoog. Al met al aanwijzingen dat niet iedereen het even nauw neemt met de inhoud (en dan heb ik het nog niet eens gehad over de strategische stemmers).

Ik moet bekennen dat ik Balkenende niet benijd want hij zit in een lastig parket. Aan de ene kant zie ik, hoe graag ik ook een zo links mogelijk kabinet wil, gigantische verschillen tussen de PvdA en het CDA. Maar het was Balkenende zelf die met het begrip ?De kiezer heeft gesproken? op de proppen kwam. Iedereen kon wel zien dat het met de debielenclub van de LPF een chaos zou worden, maar Balkenende vond dat je niet om de grote winst heen kon. Maar dan is het wat mij betreft ook gelijke monniken, gelijke kappen. Of is deze retoriek ineens niet meer geldig nu het de wensen van het CDA op sommige punten zal blokkeren?

Ik ben bang dat er niet veel anders op zit want D?66 heeft al op voorhand gezegd niet met het CDA en de VVD te willen regeren (tenzij dit is veranderd nu Dittrich de scepter zwaait). Balkenende heeft zelf in het laatste verkiezingsdebat de LPF al buitenspel gezet. Kortom, er zijn niet genoeg zetels voor een zuivere CD/VVD coalitie. Dus voor zover ik het nu kan beoordelen heb je twee mogelijkheden; of er komt een coalitie van de PvdA met het CDA, of de LPF zal worden gevraagd een CDA/VVD kabinet te gedogen.

Overigens ben ik beter te spreken over deze uitslag dan over de vorige. Links is alweer aardig gegroeid, en die enge mensen van de conservatieven.nl komen er niet in.Al vind ik het wel een beetje sneu voor onze Haitske, die had ik dan ook nog wel ??n zeteltje gegund.
 
DrTeeth said:
Of is deze retoriek ineens niet meer geldig nu het de wensen van het CDA op sommige punten zal blokkeren?
de retoriek blijft geldig, maar de inzet van de vorige verkiezingen was geheel anders

thema verkiezingen 2002: nieuwe politiek vs oude politiek
--> LPF behaalt krankzinnig aantal zetels --> LPF in de regering

thema verkiezingen 2003: CDA (Balkenende) vs PvdA (Bos/Cohen)
--> CDA wint (nipt, maar wint) --> CDA regeert en bepaalt met wie
 
DrTeeth said:
Al vind ik het wel een beetje sneu voor onze Haitske, die had ik dan ook nog wel ??n zeteltje gegund.

Jij ook al? Ik heb ook zo'n soort medelijden met haar. Blijkbaar heeft zelfs de Partij voor de Dieren meer stemmen gehaald dan Leefbaar Nederland. E?n zetel had ik ze wel gegund.

Maar goed, de kiezer heeft gesproken... :p

Groeten,

Martijn (die zich afvraagt of het volgende kabinet het wel 4 jaar uithoudt)
 
Salome said:
nu ken ik mijn vriendin goed genoeg om te weten dat wanneer zij zegt dat het niet beter is geworden, dat ze het dan niet over financi?n heeft

ik kan mij zelf niet aan het idee onttrekken dat de politiek door een overmaat aan compromissen de laatste 10 jaar teveel heeft stilgestaan/niet genoeg is toegekomen aan lange-termijn denken

Ik ken jou vriendin niet zo goed dus heb ik gereageerd op wat ze heeft geschreven. Het was ook meer in het algemeen bedoeld.


Wie wil er in een samenleving leven waarin soft een scheldwoord is ?
 
Rono said:
Wie wil er in een samenleving leven waarin soft een scheldwoord is ?
ik niet,
maar ik wil ook niet in een samenleving leven waarin je een verdacht individu bent wanneer je een meer dan behoorlijk salaris verdient (niet dat mijn salaris nu echt overhoudt trouwens)
 
Salome said:

ik niet,
maar ik wil ook niet in een samenleving leven waarin je een verdacht individu bent wanneer je een meer dan behoorlijk salaris verdient (niet dat mijn salaris nu echt overhoudt trouwens)
En gelijk heb je, zolang mijn kinderen gelijke kansen op onderwijs, zorg en pensioen krijgen als de kinderen van rijke ouders.


En deze week heb ik gewerkt in een tuin bij een huis van 890.000 euro. Waarom moet deze eigenaar Hypotheekrente aftrek krijgen ? Ik betaal op zo een manier mee aan zijn huis en dat doe ik liever bij meneer modaal.
 
de hypotheekrenteaftrek is bedoeld om de aankoop van een huis aantrekkelijk te maken
de reden dat hier geen grens aan verbonden is, is geweest dat wanneer je die grens bij bijv. ? 200.000 legt, dat mensen niet doorstromen naar duurdere huizen en de markt voor huizen rond ? 200.000 wordt overspoeld door aanvragers terwijl het aanbod nauwelijks/niet voldoende toeneemt

het invoeren van een grens in de hypotheekaftrek gaat naar mijn mening in tegen de gedachte achter de wetgeving en is daarom op z'n minst een vreemd idee

het zou te vergelijken zijn met een extra kassa in benzinestations voor mensen die meer verdienen dan een X bedrag en hun dan vervolgens meer accijns laten betalen

indien de overheid daadwerkelijk meer geld wil van de rijkere mensen in Nederland dan moeten ze gewoon de belastingen verhogen (zodat doel en middel in ieder geval in evenwicht zijn) en dan afwachten of deze mensen er dan voor kiezen om in Nederland te blijven
 
De hypotheekrenteaftrek zou je inderdaad kunnen beschouwen als een middel om het doorstromen van de ene prijsklasse naar de andere te bevorderen. Vooropgesteld dat de hypotheekrenteaftrek inderdaad d? motor is die de doorstroming aandrijft is het inderdaad een vreemd idee dit te beperken. Maar als je de huizenmarkt nu eens bekijkt als een piramide opgedeeld in vakken met onderaan de ?lage huisprijzen? en bovenaan de hoge prijzen, dan kun je zien dat de uitstroom van het ene vak ?C? naar een duurder vak ?D?altijd stukken kleiner is dan de instroom uit een goedkoper vak ?B? naar vak ?C? (snap ik het zelf nog? :scratch: ).

Op een bepaalde hoogte in deze piramide is het verschil tussen het ene vak en de andere niets meer dan luxe. De interacties tussen deze hoge vakken heeft slechts een beperkte invloed op de lager gelegen vakken, met andere woorden, wat zich boven een bepaald aankoopbedrag afspeelt op de huizenmarkt heeft mijns inziens een te verwaarlozen effect op de beschikbaarheid van de ?gemiddelde? huizen. Het lijkt me dus ook geen enkel probleem deze vorm van prijsafhankelijke subsidie te beperken, al moet ik daar wel bijzeggen dat het een hele klus zou worden dit in een wetsvoorstel te gieten. Je kunt natuurlijk discussi?ren over de grens (?200.000,- lijkt me te laag, wat dacht je van het dubbele?) en hoe je hierin prijsverschillen van demografische origine kunt verwerken (voor 3 ton koop je in Eenrum iets anders dan in Hilversum).

Hoe het ook zij, het is een behoorlijke chaos op de huizenmarkt. Er is duidelijk een overschot aan dure koopwoningen en een tekort aan betaalbare woningen voor starters. Als ik alleen al bekijk hoeveel huizen er bij mij in de buurt te koop staan waarvan elke week de prijs wel weer wordt verlaagd, en hoe een vriend van mij ?135.000 moet dokken voor een appartement van 50 vierkante meter! Maar dat krijg je als je als overheid flats van 200+ woningen gaat slopen om er 10 dure koopwoningen neer te zetten, die je vervolgens aan de straatstenen niet kwijt kunt. Lijkt me ook weer een indicatie van dat het bouwgedrag van de overheid een grotere rol speelt dan de, al dan niet door de hypotheekrente ge?nitieerde, doorstroming. Ik houd dan ook mijn hart vast als de gemeente zich straks minder hoeft te verantwoorden aangaande de bouwplannen, dat is, als het Strategisch Beleidsdocument straks nog in werking wordt gesteld.
 
Back
Top Bottom