wouter bos - Page 4 - U2 Feedback

Go Back   U2 Feedback > Lypton Village > Lemonade Stand > Viva el Feedback. Vive le Feedback. Langes lebendes Feedback.
Click Here to Login
Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes

Old 01-29-2003, 07:12 AM   #46
you are what you is

Salome's Avatar

Local Time: 02:53 PM
de hypotheekrenteaftrek is bedoeld om de aankoop van een huis aantrekkelijk te maken
de reden dat hier geen grens aan verbonden is, is geweest dat wanneer je die grens bij bijv. € 200.000 legt, dat mensen niet doorstromen naar duurdere huizen en de markt voor huizen rond € 200.000 wordt overspoeld door aanvragers terwijl het aanbod nauwelijks/niet voldoende toeneemt

het invoeren van een grens in de hypotheekaftrek gaat naar mijn mening in tegen de gedachte achter de wetgeving en is daarom op z'n minst een vreemd idee

het zou te vergelijken zijn met een extra kassa in benzinestations voor mensen die meer verdienen dan een X bedrag en hun dan vervolgens meer accijns laten betalen

indien de overheid daadwerkelijk meer geld wil van de rijkere mensen in Nederland dan moeten ze gewoon de belastingen verhogen (zodat doel en middel in ieder geval in evenwicht zijn) en dan afwachten of deze mensen er dan voor kiezen om in Nederland te blijven

“Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that is the basic building block of the universe.”
~Frank Zappa
Salome is offline   Reply With Quote
Old 01-29-2003, 11:51 AM   #47
Rock n' Roll Doggie
Band-aid

DrTeeth's Avatar

Local Time: 02:53 PM

De hypotheekrenteaftrek zou je inderdaad kunnen beschouwen als een middel om het doorstromen van de ene prijsklasse naar de andere te bevorderen. Vooropgesteld dat de hypotheekrenteaftrek inderdaad dé motor is die de doorstroming aandrijft is het inderdaad een vreemd idee dit te beperken. Maar als je de huizenmarkt nu eens bekijkt als een piramide opgedeeld in vakken met onderaan de “lage huisprijzen” en bovenaan de hoge prijzen, dan kun je zien dat de uitstroom van het ene vak ‘C’ naar een duurder vak ‘D’altijd stukken kleiner is dan de instroom uit een goedkoper vak ‘B’ naar vak ‘C’ (snap ik het zelf nog? ).

Op een bepaalde hoogte in deze piramide is het verschil tussen het ene vak en de andere niets meer dan luxe. De interacties tussen deze hoge vakken heeft slechts een beperkte invloed op de lager gelegen vakken, met andere woorden, wat zich boven een bepaald aankoopbedrag afspeelt op de huizenmarkt heeft mijns inziens een te verwaarlozen effect op de beschikbaarheid van de “gemiddelde” huizen. Het lijkt me dus ook geen enkel probleem deze vorm van prijsafhankelijke subsidie te beperken, al moet ik daar wel bijzeggen dat het een hele klus zou worden dit in een wetsvoorstel te gieten. Je kunt natuurlijk discussiëren over de grens (€200.000,- lijkt me te laag, wat dacht je van het dubbele?) en hoe je hierin prijsverschillen van demografische origine kunt verwerken (voor 3 ton koop je in Eenrum iets anders dan in Hilversum).

Hoe het ook zij, het is een behoorlijke chaos op de huizenmarkt. Er is duidelijk een overschot aan dure koopwoningen en een tekort aan betaalbare woningen voor starters. Als ik alleen al bekijk hoeveel huizen er bij mij in de buurt te koop staan waarvan elke week de prijs wel weer wordt verlaagd, en hoe een vriend van mij €135.000 moet dokken voor een appartement van 50 vierkante meter! Maar dat krijg je als je als overheid flats van 200+ woningen gaat slopen om er 10 dure koopwoningen neer te zetten, die je vervolgens aan de straatstenen niet kwijt kunt. Lijkt me ook weer een indicatie van dat het bouwgedrag van de overheid een grotere rol speelt dan de, al dan niet door de hypotheekrente geďnitieerde, doorstroming. Ik houd dan ook mijn hart vast als de gemeente zich straks minder hoeft te verantwoorden aangaande de bouwplannen, dat is, als het Strategisch Beleidsdocument straks nog in werking wordt gesteld.

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules