wouter bos - Page 2 - U2 Feedback

Go Back   U2 Feedback > Lypton Village > Lemonade Stand > Viva el Feedback. Vive le Feedback. Langes lebendes Feedback.
Click Here to Login
Reply

Thread Tools Search this Thread Display Modes

Old 01-13-2003, 10:10 AM   #16
The Fly

Local Time: 02:53 PM
Bovenstaande begrijp ik en het gaat me ook niet om links of rechts. Het gaat mij erom dat mensen de neiging hebben om heel zwart-wit te redeneren (zoals jouw stelling VVD...uitvoerbaarprogramma...ideologie) en daar ageer ik tegen. Niet alleen nu, maar eigenlijk sinds Pim Fortuyn in opkomst kwam pleit ik voor meer nuance en diepgang tijdens iedere discussie in kroeg, op verjaardagsfeestjes etc. En dat is me bij jou in ieder geval gelukt, want laatste reactie is een stuk genuanceerder dan je eerdere stelling. Ik begrijp nu ook beter de (werkelijke) redenen waarom je VVD stemt!

Old 01-15-2003, 06:23 AM   #17
The Fly

bleuone's Avatar

Quote:
Originally posted by Soulrock2
Bovenstaande begrijp ik en het gaat me ook niet om links of rechts. Het gaat mij erom dat mensen de neiging hebben om heel zwart-wit te redeneren
Paars is een goed voorbeeld van genuanceerder regeren, maar daar zijn we niet veel beter geworden. Er zijn tijden dat het beter is als een sterke zwart-wit hand regeert. Dan weet je over het algemeen waar je aan toe bent.

Old 01-15-2003, 10:52 AM   #18
Rock n' Roll Doggie
Band-aid

DrTeeth's Avatar

Local Time: 03:53 PM

Volgens mij zou een centrumkabinet best iets voor elkaar kunnen krijgen, zolang de deelnemende partijen niet te ver uit elkaar staan. De SP met de VVD lijkt me geen goed plan, maar we hebben ook 'centrumpartijen' zoals het CDA en D'66 die met (een) niet te linkse/rechtse partner(s) best resultaten kunnen boeken (bij wijze van spreken dan, ik zal hier verder geen inhoudelijke kwalificatie aan verbinden ) Het probleem van Paars lag volgens mij niet aan de mate van samenwerking van de partijen, maar vooral in het niet onderkennen van de problemen.

Ik denk dat, mede door de demagogie van Pim Fortuyn, veel mensen niet in de gaten hebben dat zelfs het paarse kabinet op sommige vlakken winst heeft geboekt. Zo zijn we een eind gekomen met de zgn. ethische vraagstukken (Homo-huwelijk, euthenasie), is de Europese samenwerking op een aantal beleidsterreinen sterk verbeterd (moet natuurlijk nog veel beter), is er veel voor de werkgelegenheid gedaan in de vorm van Melkertbanen enz. Bovendien is dankzij o.a. de wet Poortwachter de instroom van WAOers gestagneerd en is de instroom van immigranten een halt toe geroepen. Ook hebben we op het gebied van milieu en R.O. veel doorbraken kunnen constateren (verbetering EHS, duurzame energie, subsidies), en heeft Evelien Herfkens de wind er goed onder gehad. Helaas gaat dit nieuwe beoogde kabinet deze laatste zaken van de agenda verwijderen en waarschijnlijk op sommige punten herroepen. Ja, dan weet je wel waar je aan toe bent.

Natuurlijk valt er nog heel veel te leren, maar de redenering dat Paars louter slecht voor het land is geweest wijs ik resoluut af. Ik kan me natuurlijk voorstellen dat vooral de nieuwe partijen (LPF, LN) de mond vol hebben van de fouten van Paars, maar ik sta met verbazing te kijken hoe het CDA (8 jaar niet gezien) en de VVD (NB onderdeel van paars) dat kabinet aan de schandpaal nagelen. Het is natuurlijk wel erg makkelijk iemand anders de ijzers uit het vuur te laten halen, vervolgens te leren van hun fouten en dan een stroom van verwijten op te starten. Begin bij u zelf zou ik zeggen...
Old 01-15-2003, 01:12 PM   #19
you are what you is

Salome's Avatar

ik ben het ermee eens dat de VVD niet veel redenen heeft om het paarse beleid naast zich neer te leggen
een stelling die (als ik Frank de Grave zo eens hoor ook binnen de VVD zelf zeker gedeeld wordt)

[NB.: ik vind het wel onbegrijpelijk dat betreffende de rotzooi van de afgelopen 8 maanden de vinger naar de VVD wordt gewezen
de VVD heeft bij de vorige verkiezingen flink verloren en wilde daarom niet regeren
vervolgens werd zij toch min of meer gedwongen (zelfs de SP vond opeens dat de VVD aan de regering deel moest nemen), terwijl Stevie Wonder noch wel aan zag komen dat het met de LPF erbij een grote puinhoop zou worden]

de opmerking dat het CDA in die tijd onzichtbaar is geweest vind ik een tikkeltje aan de flauwe kant
op elke opmerking vanuit de CDA hoek is volgens mij 8 jaar lang gereageerd met een opmerking met de strekking "de reden dat dit probleem bestaat is omdat jullie de jaren dat jullie hebben geregeerd er zo'n zooitje van hebben gemaakt" (een opmerking die de CDA zelf nu weer gebruikt richting de voormalige paarse partijen)
wanneer we 8 jaar niks van het CDA hebben gehoord komt dat meer omdat we niets van ze wilden horen ipv dat ze niets te melden hadden

eigenlijk sluit ik me wel aan bij het idee dat duidelijkheid heel belangrijk is
het is niet een standpunt wat ik per definitie zou verdedigen,
maar gezien het huidige politieke klimaat in Nederland lijkt het mij de enige manier om nog iets gedaan te krijgen
een centrum linkse-coalitie (meer centrum dan links naar mijn mening, maar toch) zal het moeilijk krijgen om hieraan bij te dragen
“Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that is the basic building block of the universe.”
~Frank Zappa
Salome is online now   Reply With Quote
Old 01-20-2003, 11:10 AM   #20
The Fly

Goede discussies hier. Helaas is het zo dat we een beetje de Amerikaanse kant opgaan, zeker nu gisteren bekend is geworden dat Cohen de premierskandidaat is voor PvdA. Hopelijk blijft Nederland verstandig en stemmen we op een programma en niet op de poppetjes. Hoewel ik natuurlijk wel op een vrouw stem;-)
Old 01-20-2003, 03:04 PM   #21
Blue Crack Supplier

Popmartijn's Avatar

Ik heb even een oude studentenalmanak van mijn studentenvereniging uit de kast gehaald. Het woordenboek/de encyclopedie:

Quote:
Job Cohen
1. Naam 2. Rector magnificus van de Rijksuniversiteit Limburg 3. "Onze Job"
Ik heb hem altijd een sympathieke man gevonden (en eentje die Lubbers overtreft in baardgroei). Voor zover ik heb begrepen doet hij het ook erg goed als burgemeester van Amsterdam... en dat moet hij ook vooral blijven doen. Nee, deze verkiezing is de PvdA niet mijn keuze (en dat komt vooral door het partijprogramma).

Groeten,

Martijn
Old 01-21-2003, 05:09 AM   #22
The Fly

Quote:
Originally posted by bleuone

Paars is een goed voorbeeld van genuanceerder regeren, maar daar zijn we niet veel beter geworden. Er zijn tijden dat het beter is als een sterke zwart-wit hand regeert. Dan weet je over het algemeen waar je aan toe bent.
Met je eerste zin ben ik het dus helemaal niet eens. Regeren in Nederland is per definitie ALTIJD nuanceren omdat dit gedaan wordt door een coalitie. Zonder nuance geen coalitie.

Ik bedoel met zwart-wit en nuance het volgende:
De stelling: "Er moeten meer mensen op een cel worden opgesloten bij een cellentekort"
Ik denk dat bijna niemand het hier NIET mee eens is. Maar.... Wie gaat dat betalen, is er genoeg personeel, is dit personeel in staat om de orde te handhaven etc. zijn vragen waar door het gros van de kiezers NIET wordt over nagedacht. Juist de implementatie van zwart-wit voorstellen vereist nuance. Anders kom je er niet. Waarom denk je dat werkgevers en werknemers in gevangenissen deze stelling als verkiezingsretoriek zien? Omdat het in de praktijk niet uitvoerbaar is als er niet een flinke zak geld bijkomt. En die zak is er voorlopig nog niet...

Zo kan ik elke stelling van de stemwijzer wel langsgaan maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is.
Old 01-21-2003, 05:13 AM   #23
Rock n' Roll Doggie
Band-aid

DrTeeth's Avatar

Tja, het zijn wel een beetje "Amerikaanse toestanden " aan het worden met de verkiezingen (om maar een clich te gebruiken). Het was wel interessant om te zien hoe Balkenende Cohen verwijt geen debat te willen hebben, vooral als je let op het feit dat Balkenende in het verleden zelf ook liever een blokje om liep wanneer hij Bos tegenkwam.

Maar het is inderdaad een vreemde kwestie: Wij kiezen inderdaad geen premier in Nederland, maar in de loop der jaren is men eraan gewend geraakt dat de lijsttrekker ook meteen de premiers-kandidaat was. Maar het verbaasd mij toch dat zoveel mensen dat niet wisten, en dan kun je je afvragen wie hier nu eigenlijk een inburgeringscursus nodig heeft. Een premier is per definitie niets meer dan een minister (van algemene zaken) en zou je eigenlijk moeten benoemen op grond van zijn of haar bestuurlijke kwaliteiten. Dan zit je met Cohen volgens mij wel aardig in de richting.

Aan de andere kant begrijp ik Wouter Bos' strategie ook wel, want de introductie van elke andere PvdA-er in het debat zou meteen zetels kosten, aangezien hier eerder sprake is van het Wouter-Bos-effect dan van grote veranderingen in het partijprogramma t.o.v. dat van de vorige verkiezingen (afgezien van wat hardere taal).

Al met al ben ik tenminste blij dat we het binnenkort achter de rug hebben. Ik hoef de eerste maanden geen LPF-billboards en advertenties meer te zien. Ik hoop alleen dat Gr. Links niet teveel moet inleveren.
Old 01-21-2003, 05:16 AM   #24
Rock n' Roll Doggie
Band-aid

DrTeeth's Avatar

Quote:
De stelling: "Er moeten meer mensen op een cel worden opgesloten bij een cellentekort"
Ik denk dat bijna niemand het hier NIET mee eens is. Maar.... Wie gaat dat betalen, is er genoeg personeel, is dit personeel in staat om de orde te handhaven etc.
Ik denk dat ze dit wilen bereiken door simpelweg de muur tussen twee bestaande cellen weg te breken.
Old 01-22-2003, 10:42 AM   #25
Rock n' Roll Doggie
VIP PASS

Rono's Avatar

Quote:
Originally posted by bleuone

Mischien is dat ook het probleem wel, we zijn niet meer tevreden met het niet veel beter worden. Delen kan blijkbaar alleen met de restjes van de welvaart.
Old 01-22-2003, 12:33 PM   #26
you are what you is

Salome's Avatar

Quote:
Originally posted by Rono
Mischien is dat ook het probleem wel, we zijn niet meer tevreden met het niet veel beter worden. Delen kan blijkbaar alleen met de restjes van de welvaart.
nu ken ik mijn vriendin goed genoeg om te weten dat wanneer zij zegt dat het niet beter is geworden, dat ze het dan niet over financin heeft

ik kan mij zelf niet aan het idee onttrekken dat de politiek door een overmaat aan compromissen de laatste 10 jaar teveel heeft stilgestaan/niet genoeg is toegekomen aan lange-termijn denken
“Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that is the basic building block of the universe.”
~Frank Zappa
Salome is online now   Reply With Quote
Old 01-23-2003, 01:38 AM   #27
Sizzlin' Sicilian
Forum Administrator

Sicy's Avatar

Local Time: 06:53 AM
Oh my god Salome!
Paragraphs! LONG PARAGRAPHS!

*passes out*

This is a world record
Too bad I have no idea what anyones talking about
Old 01-23-2003, 02:39 AM   #28
The Fly

Dat was wel even schrikken: Wouter Bos die opkomt met Beautiful Day! En de PvdA ook nog eens weer de grootste in de stad van "geen woorden maar daden". Het moet niet veel gekker worden...
Old 01-23-2003, 07:52 AM   #29
Blue Crack Supplier

Popmartijn's Avatar

Quote:
Originally posted by Sicy
Oh my god Salome!
Paragraphs! LONG PARAGRAPHS!

*passes out*

This is a world record
Too bad I have no idea what anyones talking about
Sicy, this is about politics, Dutch politics. There are not many subjects in the world that are more boring than Dutch politics, so you're not missing much.

Maybe (just maybe) Salome is practising for Free Your Mind.
Or he was ill when he posted in this thread.
Or blueone finally convinced him to speak in proper sentences.
Or...

What the heck! I need a break!

C ya!

Marty
Old 01-23-2003, 08:00 AM   #30
Blue Crack Supplier

Popmartijn's Avatar

Quote:
Dat was wel even schrikken: Wouter Bos die opkomt met Beautiful Day! En de PvdA ook nog eens weer de grootste in de stad van "geen woorden maar daden". Het moet niet veel gekker worden...
Ja, zelfs verklaard U2 fan Marijnissen komt zo niet op. Hij had misschien beter A Sort Of Homecoming kunnen kiezen, de oude situatie is weer bijna geheel hersteld.

Het blijft toch raar. Vorig jaar mei had iedereen het erover dat je niet op een persoon moest stemmen, maar op een programma. De PvdA (onder Melkert) werd afgestraft door de kiezer. Nu komt de PvdA met hetzelfde programma maar met een andere persoon en plotseling wordt dat programma maar vergeten. Want velen hebben op Wouter Bos gestemd (niet op de PvdA).

Volgens mij wordt het nieuwe kabinet net zo'n verstandshuwelijk als de CDA-VVD-LPF coalitie waarin partijen die niet met elkaar willen reageren toch tot elkaar veroordeeld zijn. Hopelijk houdt dat kabinet het een beetje langer vol.

Groeten,

Martijn

P.S. Joop den Uyl is toch zo'n voorbeeld voor Wouter Bos? Krijgen we dan nu ook zo'n diner-onderonsje zoals Wiegel en Van Aft hadden destijds?

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules