Hier wordt ik dus ziek van,...

The friendliest place on the web for anyone that follows U2.
If you have answers, please help by responding to the unanswered posts.

Rono

Rock n' Roll Doggie VIP PASS
Joined
Dec 26, 2000
Messages
6,163
Location
the Netherlands
Wie stemt er nu nog op de VVD,....

Nu zijn ze opeens voor de spaarloonregeling. Daar ben ik blij mee. Lekker draaikonten, eerst willen ze dit opheffen en nu, om stemmen te winnen, willen ze de regeling behouden..Erg betrouwbaar.

Ik vond het al geen stijl om het paarse kabinet af te kraken ( ze waren er toch een hele tijd onderdeel van ) maar nu staan ze niet voor wat ze nog geen 90 dagen geleden zo belangrijk vonden. Dit heeft ( volgens mij ) maar ??n reden,...
Dit is ideaal om te gebruiken voor de volgende formatie onderhandelingen. Ik hoor de VVD het al zeggen, ja wij zij voor de spaarloonregeling, maar we moesten het wel inleveren want anders wil het CDA niet met ons regeren.

:rant: ,.....en dit wou ik nog even kwijt !!!!!
 
Last edited:
Hallo,

Ik vind sinds 15 mei dat Zalm zo'n miezerig en achterbaks ventje is geworden. Die kritiek op Paars II dus, nooit verhullen dat hij het kabinet zo snel mogelijk ziet vallen (want, zucht, ze moeten nu wel met de LPF regeren) en nu dus die spaarloonregeling. Nee, lekker betrouwbaar, zo'n partij.

Martijn

P.S. Dit wil niet zeggen dat wat er nu is gebeurd niet voornamelijk door de LPF komt (zij hadden tenslotte de hele tijd intern ruzie), maar uit Zalm's gedrag/uitspraken was op 15 mei al te merken dat hij het kabinet het liefst op 16 mei al zag vallen (bij wijze van spreke dan).
P.P.S. Was mijn eerste PS nu al net zo lang als de eigenlijke boodschap? :huh:
 
als trouw VVD stemmer wil ik even kwijt dat naar mijn mening de VVD nooit aan dit kabinet omdat ver van tevoren al duidelijk was dat een kabinet met de LPF nooit zal gaan werken (dat alle linkse partijen riepen dat de VVD wel in dit kabinet moest ondanks het pak slaag dat de VVD de afgelopen verkiezingen heeft gekregen laat zien dat zij dit ook vermoedden)

nu dan eindelijk eens een eind is gemaakt aan dit kabinet - waar geen tijd overbleef voor regeren omdat allerlei interne strubbelingen veel te veel tijd koste - krijgt de VVD zoals verwacht bijna de volledige zwarte piet toegespeeld (je hoort al bijna niemand meer over het CDA)
Gerrit Zalm wordt opeens uitgemaakt voor het grootste kwade genie sinds ... ja, sinds wie eigenlijk (als Zalm dit daadwerkelijk allemaal gepland heeft dan moeten we hem meteen premier maken, want dan kan hij er middels al zijn 'achterbakse streken' voor zorgen dat Nederland binnen 2 jaar uitgroeit tot de nr. 2 wereldmacht achter de V.S.)
en de verkiezingscampagnes zijn alweer begonnen (Thom de Graaf begon zelf al de avond voordat het kabinet was gevallen)

tot zover was het allemaal nog redelijk voorspelbaar

was het nu slim van Zalm om dit moment te gebruiken om bedenkingen over het afschaffen van de spaarloonregeling?
nee, de achterdocht tegen de VVD heeft al buitenzinnige proporties aangenomen, dus kun je je beter gedeist houden (vreemd dat een kwaad genie als Gerrit Zalm dat niet doorheeft)

kan het kwaad om je te bedenken tegen eerdere plannen wanneer blijkt dat grote tegenstand binnen de Nederlandste bevolking jegens dit plan leeft?
nee, als Pim Fortuin de politiek ??n ding heeft geleerd dan is het dat het helemaal geen kwaad kan om af en toe naar de bevolking te luisteren ook al kan dit nogal opportunistsch overkomen, zolang je het financieel maar kan verantwoorden (iets wat nooit het sterkste punt is geweest van bijvoorbeeld de PvdA en wat Zalm nu bijvoorbeeld al wel heeft gedaan iz mislopen van opbrengsten door afschaffen spaarloonregeling)

slotconclusie:
omdat ik geen enkele politicus vertrouw (en geef mij eens ongelijk) stem ik volgende keer toch weer gewoon op Zalm
politieke spelletjes worden overal gespeeld dus gaat mijn stem naar degene die in ieder geval een financieel sluitend plan heeft
 
Salome said:



kan het kwaad om je te bedenken tegen eerdere plannen wanneer blijkt dat grote tegenstand binnen de Nederlandste bevolking jegens dit plan leeft?
nee, als Pim Fortuin de politiek ??n ding heeft geleerd dan is het dat het helemaal geen kwaad kan om af en toe naar de bevolking te luisteren ook al kan dit nogal opportunistsch overkomen, zolang je het financieel maar kan verantwoorden (iets wat nooit het sterkste punt is geweest van bijvoorbeeld de PvdA en wat Zalm nu bijvoorbeeld al wel heeft gedaan iz mislopen van opbrengsten door afschaffen spaarloonregeling)

nee het kan zeker geen kwaad om naar de bevolking te luisteren. Maar vanaf de eerste minuut dat het bekent zou worden dat het kabinet de spaarloonregeling wou afschaffen was er heel, heel veel protest. In plaats van te luisteren werd het akkoord ten vuur en ten zwaard verdedigd. De regeling moest weg, het is te duur. En nu dat het stemmen zal gaan kosten, mag de spaarloonregeling blijven.

En over het vallen van het kabinet, ik ben er blij mee en het kon ook niet anders. Maar ik weet zeker dat het kabinet Balkenede I er nog was geweest, als de polls hadden uitgewezen dat een VVD CDA combinatie geen meerderheid zou krijgen bij de volgende verkiezingen.


Groeten van een Tomaat,...
 
Ik kan me moeilijk voortstellen dat dit gedrag van Zalm (stelt afschaffing spaarloon ter discussie) en ook dat van Balkenende (stelt afschaffing OZB ter discussie) voor iemand als een verrassing komt. Bij elke coalitie, en vooral bij eentje van 3 partijen, moeten elk van de betrokken partijen water bij de wijn doen: D.w.z. dat men soms akkoord moet gaan met zaken waar men het in eerste instantie niet mee eens is om een sluitend regeerakkoord te bereiken.

Omdat een regeerakkoord door alle drie partijen op een geloofwaardige manier 'verdedigd' moet worden, zal men (terrecht) zo min mogelijk door laten schemeren welke partij het met welk punt van het akkoord niet eens is. Het komt voor mij dan ook niet als een verrassing dat elke partij, na het uiteenvallen van het kabinet, weer zoveel mogelijk op zijn eigen standpunten terugvalt i.p.v. die van het oude kabinet. Ik twijfel er dus ook niet aan dat dit ook zo zou zijn gebeurd als er andere partijen in het kabinet hadden gezeten, zelfs die van mij (Groen Links).

Salom? (of Johan... :wink: ); ik denk dat de CDA/LPF/VVD coalitie de enige denkbare coalitie was die tenminste nog een kans van slagen had. Een coalitie zonder de gootste partij (CDA) en de hoogste binnenkomer (LPF) was ondenkbaar geweest. Om de meerderheid van tenminste 76 zetels te behalen was alleen een coalitie van deze partijen met de VVD of de PvdA mogelijk, aangezien een coalitie met 4 partijen niet werkzaam wordt geacht. Iedereen weet hoe de PvdA en de LPF over elkaar denken/dachten dus die coalitie was zeer zeker geen lang leven beschoren geweest. Bovendien ligt de VVD qua visie dichter bij de CDA en de LPF dan de PvdA dus deze samenstelling was eerder een gevolg van de uitkomsten van de stemmingen dan van een vooropgezet (s)links plan. Ik wist in ieder geval al wat voor kabinet we zouden krijgen voordat de onderhandelingen zelfs maar begonnen waren.
 
Last edited:
DrTeeth said:
Salom? (of Johan... :wink: ); ik denk dat de CDA/LPF/VVD coalitie de enige denkbare coalitie was die tenminste nog een kans van slagen had.
natuurlijk, mijn voorbeeld was ook min of meer bedoeld hoe makkelijk het is om politieke acties vanuit een negatieve kant te bekijken
 
Back
Top Bottom